StatisticsCounter Nieuws Gele ditjes, blauwe datjes archief

Top 40 Fichebak oud-spelers SK Beveren

logoWB IN DE KIJKER : MARTIJN DE JONGE. (deel 2)

Vandaag gaan we verder met het tweede deel van het intervieuw met Martijn D Jonge die jullie, helaas voor onze club, de voorbije dagen te vaak in de pers zagen verschijnen.

Je bent een rustgevend iemand die zelden het hoge woord voert of op het voorplan treedt. Mag ik dat een atypisch profiel noemen voor een pers- en communicatieverantwoordelijke ?
Martijn : "De show stelen ligt niet in mijn karakter. Dat is ook geen vereiste om in deze functie goed te kunnen functioneren. Het is aan de coach en zijn spelers om te proberen de club in een gunstig daglicht te brengen. Bij de grote clubs ligt dat natuurlijk anders. Als we bv. naar de uitreiking van de Gouden Schoen gaan, spiegel ik mij liever aan de collega van Zulte-Waregem die achter de rode loper blijft, terwijl die van Anderlecht of Gent die barrière niet kennen. Die behoefte is er niet bij mij, maar ik denk wel dat de supporters van Waasland-Beveren weten wie Martijn De Jonge is en waar ik mee bezig ben bij de club en dat telt voor mij."

Vallen de werkomstandigheden mee, want je voorganger Ward durfde die wel eens aanklagen ?
Martijn : "Ik denk dat het in de periode van Ward inderdaad iets moeilijker werken was. Er zijn nu wat meer werkingsmiddelen binnen de club en een directie die daar open voor staat. Niet elke vraag wordt gevolgd door een positief antwoord, maar er wordt wel over nagedacht. Ik denk wel die mensen te hebben overtuigd wat communicatie vandaag de dag inhoudt. Supporters reageren nu veel sneller op foto's en filmpjes dan op een droge tekst. Die klik heeft de directie zeker gemaakt en dat creëert een grotere bereidheid tot investeren. We zijn vorig seizoen op een heel positieve wijze in de media geweest en dat kwam uiteraard deels door de prima sportieve resultaten, maar ook omdat we mee in een aantal verhaaltjes zijn gestapt zoals bv. Play Sports (plezant filmpje met Philippe Clement) enz. Positief in de media komen is en blijft een groot werkpunt, maar valt uiteraard lastig los te kopppelen van de sportieve resultaten."

Ben je het eens met supporters die opmerken dat er meer over Waasland-Beveren kan/moet geschreven worden ?
Martijn : "Ja, maar dat heeft men als club niet in handen. Afgelopen zaterdag in Moeskroen bv. kwam de volger van Moeskroen van HLN mij vragen of hij een interview mocht doen met een speler van W-B aangezien er dat weekend voor Moeskroen niets voorzien was. Zulke zaken hebben de huisjournalisten meestal zelf niet in eigen handen. Hoe men het ook draait of keert, wanneer men naar de Belgische populatie kijkt, is het merendeel van de mensen geïnteresseerd in Anderlecht, Club Brugge, Gent, Standard en Genk en daar houdt het mee op. Die hiërarchie moeten we nu eenmaal accepteren, maar alhoewel men in die rol moet groeien, mag ik stellen dat mijn band met de journalisten heel goed is."

Ik hoor van journalisten wel eens dat er nogal veel regeltjes worden opgelegd over wie en wanneer mag geïnterviewd worden.
Martijn : "Dat is heel afhankelijk van de trainer. Bij Sven Vermant lag dat bijzonder gevoelig, maar laat het mij daar bij houden. Wat mij betreft kunnen spelers op vrijdag (niet 's avonds natuurlijk als het zaterdag match is) nog gebeld worden, maar als club is men afhankelijk van wat de coach oplegt."

Yannick Ferrera is iemand die weet hoe omgaan met de media. Dat moet prettig samenwerken zijn ?
Martijn : "Ik heb vanaf het eerste moment een goeie band met Yannick. We hebben onze beide visies naast mekaar gelegd en elk wat water bij de wijn gedaan. Hij heeft bij Standard gewerkt en om te vermijden dat het de spuitgaten uitkomt, is het logisch dat bij een club van die omvang strengere regels worden gehanteerd. Een club als W-B moet blij zijn met elke mogelijkheid tot extra publiciteit zoals bv. recent met de selectie van Davy Roef voor de Rode Duivels.

Patrick Van Wesemael.