* Over gisteren en vorige week.
Onze oprechte felicitaties aan de nieuwe landskampioen Club Brugge dat donderdag aan een 2-2 gelijkspel in Mechelen voldoende had om zijn twintigste landstitel bij te schrijven. Blauw-Zwart mag voortaan een tweede "ster" toevoegen aan zijn logo, want een ster staat voor 10 landstitels. Het is ondertusse lang geleden, maar ook SK Beveren heeft op het hoogste niveau (in ons geval weliswaar 2 kleinere sterretjes) bijeengevoetbald. In 1979 en 1984 deden onze Leeuwen telkens beter dan het kruin van het Belgisch clubvoetbal, het was een soort voorloper van het hedendaags Union.
Maar om nog even terug te komen op de wedstrijd KV Mechelen - Club Brugge van donderdagavond, ik was wel onder de indruk van de impact die "onze" Mathis Servais in zijn eerste seizoen heeft op een goed draaiend elftal als dat van KV. Niet meer weg te denken in de basis en met splijtende passes en sporadisch een doelpuntje meepikkend, is hij op korte tijd uitgegroeid tot een onmisbare pion bij een ploeg die een zeer regelmatig seizoen speelt en zijn plaats heeft bij de subtop. Wat mij betreft een verrassing dat Mathis zo snel die stap heeft gezet naar het betere niveau in eerste klasse, maar dat hij kon voetballen, dat wisten we in Beveren al natuurlijk.
Deze inleiding om een bruggetje te maken naar Ferre Slegers. Net zoals Servais bij Club Brugge, een goeie jeugdopleiding gehad, maar in het geval van Ferre bij Genk. De manier waarop Slegers sinds zijn komst naar de Freethiel progressie heeft gemaakt, is indrukwekkend en niet enkel bij de supporters, want ook ploegmaat Lennart Mertens is laaiend over Ferre. Slegers heeft daarenboven het voordeel dat hij geen transfer hoeft te maken om te kunnen proeven van de Jupiler Pro League, want we moeten duimen dat wij ook komend seizoen op de Freethiel te bewonderen zal zijn en het zou ons sterk verbazen dat hij nog langer, door wie dan ook, uit de ploeg kan gehouden worden.
* Dat gaan geen beste maatjes meer worden.
"Ongefilterd" is de naam van de podcast die sinds een tijdje te beluisteren is met als vaste gastsprekers Stijn Stijnen, Olivier Deschacht en Radja Nainggolan. Er werd mij deze week een kort fragment bezorgd van de uitzending van vorige week waarin Stijnen de oorzaak denkt te kennen waarom Marink Reedijk "zou" vertrekken bij SK Beveren. Volgens Stijnen is hij de handpop van bob Peeters die tijdens wedstrijden onophoudelijk aan het bellen is met de Beverse bank om bepaalde wissels van spelers of posities op te dringen. Die werkwijze Van onze General Manager Sports zou Reedijk niet langer pikken en de voornaamste aanleiding zijn om op te stappen.
Beste Stijn, het kan kloppen dat er vanuit de tribune regelmatig contact is met de bank en daar hebben de betrokken partijen niet het minste probleem mee, maar de eindverantwoordelijkheid was en zal hopelijk ook komend seizoen in handen van de coach, in dit geval Reedijk, blijven. En als Marink na een onverbeterlijk voetbalpronkstuk op de Freethiel vertrekt, zal dat ongetwijfeld met garanties en centen te maken hebben, want die twee zijn nu eenmaal onlosmakelijk met mekaar verbonden.
Iemand stelde mij onlangs trouwens de vraag, zou Reedijk misschien gepolst zijn door Anderlecht?
Hij kent er het huis en de verbluffende resultaten van SKB, weliswaar een niveau lager, zullen zonder twijfel tot in Brussel zijn doorgedrongen.