StatisticsCounter Nieuws Gele ditjes, blauwe datjes archief

freethielsprokkels FREETHIELSPROKKELS.

* Het seizoen van SK Beveren in blokjes van 5 speeldagen onder de loep.
De korte bespreking van de voorbije speeldagen bracht aan het licht dat de frisheid bij een aantal spelers ontbrak en de nakende winterstop meer dan welkom was. Desondanks bleven de overwinningen volgen en in tegenstelling met die vaststelling, meermaals slaagde SKB erin toch het verschil te maken in het slotkwartier. Dat was ook het geval op de zeventiende speeldag thuis tegen de RSCA Futures. Halverwege de partij was er nog niet gescoord maar in de 50ste minuut kwamen onze Leeuwen voor het eerst op achterstand na een in eerste instantie gestopte strafschop, maar in de herneming maakte De Ridder zijn misser goed. Dat was even bekomen, maar nadat Abrahams in de 69ste minuut de score in evenwicht had gebracht, volgde een sperrevuur aan kansen en dat werd diep in blessuretijd afgerond met de winnende 2-1 van Mertens. Het feit dat zulke moeizame wedstrijden toch nog een driepunter opleveren, beloofde veel goeds voor wat volgen moest. Tevens het einde van de heenronde waarin geen enkele keer werd verloren, maar vooraleer de verhoopte winterstop zijn opwachting zou maken, stonden nog 2 matchen van de terugronde op het programma.

Zo slap en ongeconcentreerd SK Beveren in Geel aan de wedstrijd begon tegen Jong Genk, zo sterk was het na rust in een tweede helft waarin het kans na kans afdwong, maar slechts 1 keer de weg naar de netten vond via, jawel hoor, Lennart Mertens.
Even voor het kwartier resulteerde dat slap begin in een 1-0 voorsprong voor de Genkies via de later naar de eerste ploeg van Genk overgehevelde Bibout die overigens op het half uur onbegrijpelijk de 2-0 liet liggen. Die wake-up-call werd gelukkig ernstig genomen door Geel-Blauw en nog voor de pauze kon Abrahams de opgelopen schade herstellen. In een veel betere tweede helft besliste Mertens de partij met de 1-2 en achteraf zou het een fantastisch weekend blijken, want Kortrijk kwam op het Lisp niet verder dan 0-0, terwijl de nr3 Beerschot verrassend thuis van Gent U23 verloor.

Op speeldag 19 kreeg SK Beveren de mogelijkheid om in stijl afscheid te nemen van een ongelooflijk fantastisch 2025, want niet vergeten dat ook de terugronde van het seizoen daarvoor geweldig was verlopen waardoor SKB in 2025 amper 1 nederlaag moest toestaan, nl. een thuisnederlaag in maart tegen RWDM.
Nog een keer knallen dus en met de komst van nr3 Beerschot zou dat tegelijkertijd een gouden zaak betekenen voor het klassement in de wetenshap dat de nrs 1 en 2 rechtstreeks promoveren.
Een volle Freethiel zag hoe de mannen van Reedijk met veel aanvalsdrang aan de wedstrijd begonnen, maar binnen het kwartier op 2 dodelijke counters van Arnold Vula liepen. Van een koude douche gesproken! Desondanks waren onze Leeuwen niet aangeslagen en nog voor rust volgde een handvol uitstekende kansen om aanspraak te maken op een verdiende aansluitingstreffer of meer, maar die kwam er niet.
De tweede helft was er een om nooit meer te vergeten en die perfect paste in het verloop van het seizoen tot dan toe. SKB had bij een 0-2 geen andere keuze dan alles op alles zetten en het risico te lopen op een fatale counter te lopen en soms is meeval daarbij geen toeval. Een owngoal van Mbe Soh in de 62ste minuut was de inleiding voor een zelden meegemaakte remonte. Tien minuten later deed Godeau waar de Beverse fans tijdens de rust alleen maar konden van dromen en nog eens 10 minuten later zette Margaritha met een prachtige individuele inspanning de Freethiel in vuur en vlam. De beslissende 4-2 van Slegers een paar minuten daarna, was de kroon op het werk van een wedstrijd waarin het aan niets ontbrak om te mogen spreken van een spektakelstuk zoals het maar zelden te beleven valt op onze velden en al zeker niet in de Challenger Pro League.

Merci SK Beveren voor een fenomenaal 2025!

Na een waanzinnig 2025, zou men haast met enige angst aan 2026 beginnen, want beter doen was onmogelijk. We stonden er met 9 punten voorsprong op De Kerels en 15 op De Ratten fantastisch voor, maar zou de relatief korte winterbreak eventueel spelbreker kunnen worden, die vraag leefde toch wel bij de Beverse supporters. Dat uitgerekend de Panda's die als enige in de heenronde een puntje kwamen sprokkelen op de Freethiel als eerste tegenstander in 2026 op het programma stonden, maakte de nieuwsgierigheid alleen maar groter.

Wat een geruststelling! SK Beveren speelde in Eupen een pima eerste helft en mocht na goals van Mertens en Abrahams met een (dachten we toch) veilige voorsprong aan de thee. Dat was echter buiten een uiterst gemotiveerd uit de kleedkamer gekomen Eupen gerekend. Nadat Delaurier-Chaubet (SKB is blijkbaar zijn favoriete tegenstander) voor de aansluitingstreffer had gezorgd, zouden zich nog enkele hete standjes voor de kooi van Reus afspelen, maar dankzij een enorme teamgeest bleven onze Leeuwen overeind.

We zijn inmiddels 25 januari en de 21ste speeldag bracht Lierse naar de Freethiel. Een evenwichtige eerste helft leek op een billijke brilscore te eindigen, maar Viktor Boone zag het wel zitten op zijn 28ste verjaardag zichzelf op een leuk presentje te trakteren met de 1-0 op slag van rust. SK Beveren werd na rust helemaal baas, maar ondanks een aantal goeie mogelijkheden lukte het niet de partij in een definitieve plooi te leggen. Omdat de match nog een tiental minuten werd onderbroken door amokmakers in het Lierse uitvak, bleef het tergend lang spannend omwille van de krappe 1-0 voorsprong, maar tweede puntenverlies op de eigen Freethiel bleef uit.

Een blik op het klassement na de 21ste speeldag (dat zijn omwille van het feit dat elke speeldag een ploeg vrij is dus slechts 20 wedstrijden) leerde ons dat SKB met 54 punten een comfortabele 9 punten bonus had ten opzichte van Kortrijk met 45, terwijl Lommel inmiddels stiekem naar de derde plaats was opgerukt met 38 punten en dat ten koste van Beerschot met 37.

Promotie wenkte, voor de titel zag het er heel goed uit, maar toch nog even afwachten om voorbarige uitspraken te doen.
Wordt vervolgd.

PVW