* Niet van de poes!
De kalendermakers zijn niet zo lief geweest voor SK Beveren. Het is bij de voetballiefhebbers altijd benieuwd uitkijken naar de publicatie van de voetbalkalender en gisteren donderdag was het zover voor wat betreft de Jupiler Pro League. De gedachte er achter is mij onbekend, maar traditiegetrouw moeten de ploegen die zijn gepromoveerd, meteen flink aan de bak en dat is ditmaal niet anders. Het wat uitgebreidere starprogramma van Kortrijk ken ik niet, maar dat de Kerels beginnen met een korte verplaatsing naar Club Brugge, dat zat mee vooraan in het sportnieuws in de diverse media.
Voor SK Beveren rolt de bal voor het eerst dit seizoen op zondag 9 augustus om 19.15 uur en dat in het Bosuilstadion. Vervolgens komt Anderlecht naar de Freethiel op zondag 16 augustus en het wordt een kwestie van laat onbijten of vroeg middageten, want de match wordt op gang gefloten om 13u30. Op zaterdag 22 augustus 16 uur staat de uitwedstrijd naar Waregem op het programma, een klein weekje later wacht wederom een busreis, ditmaal met bestemming Genk en wel op vrijdag 28 augustus om 20u45. Het eerste vijfluik van deze jaargang wordt afgesloten met een thuiswedstrijd tegen OHL op zondag 6 september om 19u15.
Het is uiteraard de bedoelng dat elke tegenstander thuis en op verplaatsing wordt bekampt, maar het seizoen beginnen met 1 thuismatch en 3 uitwedstrijden, dat is zwaar en niet evenwichtig verdeeld. Dit beginprogramma is niet van aard om een puntenrijke start te verwachten en we weten dat een goeie
competitiestart, vaak de voorbode is van een degelijk seizoen, een slechte het omgekeerde.
Anderzijds, het zal zaak zijn om zolang als mogelijk te blijven aanhaken, want in april en mei volgen er nog een aantal wedstrijden waarin, als het nog menens is, kostbare punten te verdienen vallen.
Bovendien, voor veel voetbalfans geniet zaterdagavond de voorkeur om een wedstrijd bij te wonen en we hebben er alle begrip voor dat door de televisierechten het voetballandschap compleet door mekaar wordt gehaald in vergelijking met vroeger, maar van onze eerste 5 wedstrijden zijn er 3 op een zondag waarvan 2 late om 19u15, een op vrijdagavond en een op zaterdagnamiddag 16 uur in Waregem.
Meegenomen ten opzichte van de Challenger Pro League is dan weer dat de vrijdagavondmatchen in eerste klasse om 20u45 beginnen en niet om 20u.
We onthouden dus Antwerp uit en Anderlecht thuis om het seizoen mee te beginnen en het gevoel daarbij is, wat mij betreft, dubbel. Het zijn twee ploegen die een rotseizoen achter de rug hebben en toe zijn aan vernieuwing. Veel zal dus afhangen van of het meteen klikt in zo'n fel vernieuwde spelerskern, maar de andere kant van de medaille vertelt ons natuurlijk dat zowel Antwerp als Anderlecht belust zijn op revanche en liefst vanaf speeldag 1 dan een paar weken later, want het geduld van de respectievelijke supporterskernen was op het einde van vorig seizoen reeds gedaald tot in de buurt van het vriespunt.