StatisticsCounter Nieuws Gele ditjes, blauwe datjes archief

freethielsprokkels FREETHIELSPROKKELS.

* Het seizoen van SK Beveren onder de loep, laatste blokje (2 wedstrijden).
Speeldag 33, de voorlaatste en omstreeks de jaarwisseling werd deze wedstrijd naar voor geschoven als mogelijk de match die wel eens over de titel zou kunnen beslissen. Niks daarvan natuurlijk, want voor aanvang van de partij gaapte een kloof van liefst 18 punten en dan is er in het beste geval sprake van een sterk gedevalueerde topper, mede omdat de Kerels de dag voordien ongetwijfeld een flesje champagne hebben ontkurkt op het puntenverlies van Beerschot in Eupen waardoor Kortrijk zonder te spelen zeker was van promotie. Ondanks de weelde aan aanvallend talent tussen de lijnen (Mertens, Margaritha, Slegers, Ambrose, Van Landschoot, samen goed voor een 50tal doelpunten), scheerde de partij nooit hoge toppen. De beide keepers moesten weliswaar alert blijven, maar meer ook niet zodat een gezellig gevulde Freethiel halverwege de partij toch wat op zijn honger bleef zitten, gelukkig geen dorst.

Een tandje bijsteken, met die intentie kwamen onze Leeuwen uit de kleedkamer en de beloning liet niet lang op zich wachten. Man in vorm Slegers kreeg in de 48ste minuut te veel tijd en ruimte en werkte schitterend af. Deze opleving was echter van korte duur, want ondanks de zin voor initiatief voortdurend bij SK Beveren lag, voor Kortrijk hoefde niks meer. Het bleef dus bij een nipte 1-0 na een vooral van de kant van de bezoekers, ontgoochelende match als nr2 van het eindklassement.
Maar niet getreurd, want het puntenaantal van SK Beveren alweer verder opgeklommen tot 85 en een clean sheet bij voor Beau Reus die niet meer kon worden bijgehaald door shinton. Maar straffer, 15 van de 16 thuiswedstrijden werden gewonnen, of klinkt 46 op 48 toch beter?
Zal het trouwens in het betaald voetbal nog voorkomen dat met 1 speeldag te gaan, de nr2 21 punten achterstand heeft? Alleen de kassier van SK Beveren zal misschien iets minder opgetogen zijn met deze zelden geziene balans, maar sportief zal hij er zeker van genoten hebben.

Het is vrijdag 17 april en op de laatste speeldag trekken onze Leeuwen naar Seraing met nog 2 doelstellingen : niet verliezen (verliezen staat immers niet in de Vandale van Reedijk) en dus een seizoen lang ongeslagen blijven, maar liefst ook Lennart Mertens nog een keer op het scorebord zetten. Voor Seraing stond er wel nog wat op het spel, want enkel mits winst of een puntje tegen Beveren was het zeker van behoud, maar Francs Borains en RWDM lagen op de loer om een nederlaag op de laatste speeldag af te straffen en over de Luikenaars te springen in de rangschikking, op voorwaarde uiteraard dat de achtervolgers Francs Borains en RWDM zouden winnen.
Wat een spektakelmatch kregen de toeschouwers voorgeschoteld! Het tegendeel van een eindeseizoenswedstrijd die als bij wonder aan de rust nog een brilscore vertoonde, maar dat was te danken aan de beide doelwachters die werkelijk een hoofdrol vertolkten of de dubbele cijfers qua aantal doelpunten waren een feit.
Uitgesteld, maar blijven doorgaan, zoiets ongeveer moeten de beide coaches tijdens de rust aan hun spelers hebben gezegd, want in de 53ste minuut brak Ferre Slegers met zijn achtste van het seizoen de ban. Amper 5 minuten konden onze Leeuwen van die voorsprong genieten, want met een knappe inspanning zorgde Agne Ba voor de gelijkmaker. Een half uur moest SK Beveren nog stand houden om de zeldzame status van "Invincibles" over de streep te trekken en toen het succesduo Slegers-Mertens in de 70ste minuut voor een vernieuwde voorsprong tekende, slaakten de Beverse supporters een zucht van verluchting. Gomis en Reus verhinderden nog de 2-2, maar na het laatste fluitsignaal van scheids Jasper Vitse, barstte er in beide supporterskampen een groot feest los, want ook de thuisaanhang mocht het behoud vieren aangezien zowel Francs Borains als RWDM hun wedstrijd verloren.Wat zijn we gelukzakken geweest om het afgelopen seizoen als supporter van zo nabij te mogen meemaken! Er zijn weinig zekerheden in het leven en al zeker niet in het voetbal, maar dat we ooit nog getuige zullen zijn van een vergelijkbaar seizoen, dat staat vast. Het is overigens van 1933 geleden dat een Belgische ploeg in het betaald voetbal een seizoen lang ongeslagen bleef. Tot zover deze blik op een seizoen zonder voorgaande en donderdag komen we nog even terug op hoe ondergetekende dit als supporter heeft ervaren.

PVW